A Day's March – kraften i A/B-testning
Så ökade A Day's March sin CTR med 170%
Att sticka ut som e-handlare är lättare sagt än gjort. Det gäller att förstå sina kunders beteende och behov för att få dem att interagera med ditt varumärke och handla hos just dig. Att lägga fokus på analys och uppföljning för att optimera sin marknadsföring är en bra start, att A/B-testa sina utskick är nästa nivå att tillgå. Det svenska klädmärket A Day’s March, specialiserar sig på att skapa högkvalitativa, hållbart producerade kläder för män och kvinnor. Med en stor och lojal kundgrupp, har de verkligen lyckats med att just identifiera sina kunders beteende och få dem att konvertera från deras kampanjutskick. Läs om hur A Day’s March ökade sin CTR med 170%, genom att A/B-testa sina utskick i Rule.
Utmaning
Likt många andra e-handlare, stod A Day’s March inför utmaningen att få sina kunder att konvertera från deras kampanjutskick. Vid produktsläpp konverterade inte kunderna så bra som de önskat. De ville få en bättre överblick och förståelse för hur deras kunder interagerar med deras utskick och se vilken respons de får på vilken produkt och vad som driver trafik och konverteringar från utskicken, in till deras webbplats – speciellt vid nya produktsläpp.
Lösning
A Day’s March började använda Rules A/B-test funktion för att se vilka av deras utskick som är mest relevanta och vad för innehåll som bäst konverterar kunderna till deras webbplats. De började experimentera med innehållet i deras utskick och skapade upp olika varianter av utskicken med olika ämnesrader, textinnehåll, bilder och CTA-knappar. På så sätt kunde de enkelt analysera vad som intresserar och konverterar just deras kunder.
Vi har lagt mycket tid på att analysera våra nyhetsbrev och försöka hitta vägar framåt för att hela tiden utveckla kanalen. Genom Rules egna verktyg för A/B tester så har vi väldigt enkelt kunnat testa våra teser i en mycket större utsträckning för att snabbt få resultat och fortsätta utvecklas.
Johan Patriksson, Head of E-com, A Day's March
Resultat
Resultatet av att A Day’s March började A/B testa sina utskick i Rule var att deras CTR ökade från 2% till 4,7% vilket är en total ökning på hela 170%. Det har resulterat i att de idag skickar högst relevanta och träffsäkra mailutskick med innehåll som intresserar deras kunder och snabbt konverterar dem till deras hemsida. Vid produktsläpp kan A Day’s March nu se exakt vilka produkter som intresserar vilken mottagare och har byggt en stark och lojal kundgrupp som gärna återkommer till just dem.