Nudient – merförsäljning och kundlojalitet
Så gick Nudient från noll till 8 miljoner i extra intäkter med CRM i Rule
I e-handelns snabbfotade klimat gäller det att man hänger med i svängarna. Trender dyker upp, men förändras lika snabbt och det gäller att anpassa sig och hålla sig attraktiv på marknaden för att kunna möta kundernas behov och förväntningar. Några som verkligen är med på det tåget är varumärket Nudient. Ett innovativt företag som designar, producerar och säljer mobilskal och andra tillbehör med fokus på design och mode. Rule tog fram en CRM lösning för Nudient där dom genom Marketing Automation och personalisering, kommunicerar mer relevant med sina kunder under hela deras köpresa och skapar personaliserade kampanjer som uppmuntrar till återköp och kundlojalitet.
Detta resulterade i att deras CRM bearbetning numera står för 10% av totala intäkterna. Vill du också ha hjälp med att öka intäkterna genom välarbetad digital kommunikation? Kom igång redan idag.
Utmaning
Att attrahera kunder och få dom att köpa något från ditt varumärke är en sak. Men att faktiskt få dom att förbli lojala kunder som skulle kunna tänka sig att handla hos dig igen, är en annan. Det är just bearbetningen av kunder som många företag faller på. Köpcykeln slutar inte när en kund handlat något hos dig, tvärtom – det är då den börjar. Det senaste året har Nudients tillväxt ökat rejält. Dom har en stark kundbas och syns i alla relevanta sammanhang, men något saknades.
Alexander Dellenhed, e-commerce manager på Nudient förklarar hur dom ville hitta ett sätt att effektivt kunna kommunicera med sina kunder för att skapa merförsäljning och återkommande lojala kunder. Dom ställde sig frågor som, hur lockar vi till återköp? Hur förblir en kund lojal? Och, hur kan vi öka vår försäljning ytterligare?
Lösning
Nudient sökte en plattform som kunde hjälpa dom att kommunicera mer relevant med sina kunder och samtidigt hjälpa dom att öka sin merförsäljning. Där fick Nudient upp ögonen för Rule. Det fanns dock några frågetecken vid valet av plattform och Nudient undrade först om Rule skulle hänga med i den utvecklingstakt som de planerade. Men Nudient märkte snabbt hur mycket de kunde göra i plattformen och bestämde sig för att testa – och det har dom inte ångrat idag.
Med Rules kraftfulla Marketing Automation funktion kan företag effektivt bearbeta och bygga vidare på kundrelationer genom riktad, automatiserad kommunikation. Rule tog fram en CRM lösning för Nudient där dom genom automationer och personalisering, kan kommunicera mer relevant med sina kunder under hela deras köpresa och skapa personaliserad kommunikation som uppmuntrar till återköp och merförsäljning.
Vi gillade verkligen enkelheten att komma igång med Rule, och samtidigt komplexiteten i vad vi kunde göra i form av segmentering och personalisering.
Alexander Dellenhed, e-commerce manager, Nudient
Resultat
Nudient har nu använt Rule som sin CRM- och Re-marketing plattform för kommunikation till kunder sedan början av 2021. På denna korta tiden har de gått ifrån i stort sett ingen omsättning alls från CRM bearbetning, till att den numera står för 10% av den totala omsättningen. “Att jobba med personalisering och automationer i e-mail, ger oss en enorm ROI per spenderad krona” berättar Alexander vidare.
Genom effektiv segmentering och personalisering i Rule kan nu Nudient kommunicera träffsäkert och framgångsrikt med sina kunder, helt automatiskt. Utöver det arbetet som Nudient redan idag gör i Rules plattform, står Rule redo att löpande hjälpa dom att optimera sin digitala strategi för att öka sin tillväxt och kundlojalitet.