Vinotekets framgång med RCS i Rule
”Vi valde ut en specifik kundgrupp som tidigare hade köpt en viss vinsort. Genom att visa en ny årgång av samma vin via RCS nådde vi en öppningsfrekvens på hela 69 %.”
– CMO, Vinoteket

- Vad är RCS?
RCS förändrar hur du kan kommunicera med dina kunder. Det är inte bara en uppgradering av SMS – det är en helt ny kanal, i samma meddelandeapp. RCS kombinerar det bästa med SMS, så som notiser och att meddelandet levereras direkt i mobilen, med nya funktioner som bilder, videor och interaktiva knappar och länkar. Även om RCS-meddelanden visas i samma app som SMS, är det en helt egen marknadsföringskanal. RCS bör därför ses som ett utmärkt komplement som kan användas parallellt med SMS för att maximera kundengagemang.
- RCS - Vinoteket kundcase
Varför komma igång med RCS?
RCS erbjuder en rad fördelar som hjälper dig att nå dina kunder på ett effektivt och engagerande sätt, nedan kommer intressant fakta:
- RCS-meddelanden har en genomsnittlig öppningsgrad på 72% – betydligt högre än traditionell e-post.
- Ett RCS-meddelande motsvarar i snitt 3 SMS i konverteringar.
- RCS är kostnadseffektivt och har 14x lägre cost-per-click än traditionella kanaler.
- Trovärdighet i inkorgen med verifieringsikonen och din egen logotyp blir ett säkert val för mottagaren.




- RCS - Vinoteket Kundcase
Varför välja Rule som RCS-partner?
Med Rule blir det enkelt och effektivt att komma igång med RCS. Vi erbjuder bland annat:
- En enkel och trygg verifieringsprocess: Att bli verifierad hos Google kan vara komplicerat, men vi på Rule guidar dig genom hela processen. Vi ser till att du får verifieringsikonen och din egen logotyp som ger trovärdighet i inkorgen.
- Avancerad segmentering: Med Rule kan du skapa riktade kampanjer och skicka RCS till precis rätt kundgrupp, vilket maximerar dina resultat.
- Användarvänligt gränssnitt: Vår plattform är enkel att använda, så att du kan skapa och skicka engagerande RCS-meddelanden utan krångel.
- RCS - Vinoteket Kundcase
Vinoteket är ett lysande exempel på RCS i praktiken
Vinoteket är en av de första att testa RCS i hela norden via Rule och de har sett imponerande resultat. Tack vare RCS-kanalen kunde de:
- Engagera inaktiva kunder – Genom att rikta RCS-meddelanden till kunder som inte varit aktiva på länge, uppnådde de en öppningsfrekvens på hela 59% – betydligt högre än vad de tidigare uppnått med SMS.
- Förstärka produktrekommendationer – De valde ut ett vin som en specifik kundgrupp tidigare köpt. Genom att visa en ny årgång av samma vin via RCS landade öppningsfrekvensen på 69%.
- Återengagera engångsköpare – Med att visa en attraktiv bild på en trälåda vin och samtidigt lyfta fram andra liknande produkter, uppnådde de en imponerande öppningsfrekvens på 72%.


Så upplevde Vinoteket starten med RCS via Rule
När vi pratar med Vinoteket nu i efterhand, berättar de att särskilt uppskattade hur vi hjälpte dem att navigera genom hela processen med att sätta upp RCS och bli verifierade som avsändare. Denna process kan vara lite komplicerad, men vi var närvarande och stöttade Vinoteket steg för steg, vilket gjorde processen smidig och effektiv, enligt Vinoteket.
Med Rule kunde Vinoteket även enkelt segmentera sina kundgrupper och skapa målgruppsanpassade kampanjer som gav starka resultat. Den kombinerade styrkan i vår användarvänliga plattform och RCS interaktiva möjligheter, gjorde det möjligt för Vinoteket att nå kunderna på ett mer personligt och engagerande sätt. Vinoteket ser nu RCS som en kompletterande kanal till SMS, där båda kanalerna har sina unika styrkor och kan användas strategiskt för olika syften.