fbpx

Bygg kundlojalitet med lojalitets-program

kundupplevelse, lojalitet

Belöna dina bästa kunder med lojalitetsprogram och kundklubbar

Lojalitetsprogram, även kallat kundklubbar, är ett system som finns till för att trogna kunder ska få någon form av belöning och vilja förbli en handlande kund. Att skapa köptrohet, återköp och jobba med dina kunders engagemang i ditt företag borde vara en självklarhet i din marknadsföringsstrategi. Men det kan också vara lättare sagt än gjort. Vi på Rule har både erfarenheten och kunskapen för att hjälpa våra kunder med att strategiskt skapa upp lojalitetsprogram och kundklubbar som passar just dig och dina kunder.

digital marknadsföring - kundresan - customer journey

Vad innebär ett lojalitetsprogram?

Som företag skapar man upp lojalitetsprogram för att belöna sina mest lojala kunder och ge dem ytterligare fördelar. Man använder lojalitetsprogram som ett verktyg men också som en strategi för att utveckla och förbättra sin relation med sina kunder, men framförallt för att behålla dem. Fördelarna som kunder får ta del av i ett lojalitetsprogram kan vara i form av exempelvis kuponger, cashback och VIP erbjudanden. Det huvudsakliga målet är att de kunder som du har jobbat hårt för att nå, ska stanna kvar och generera högsta möjliga livstidsvärde. 

kundresan - customer journey

Skapa upp lojalitetsprogram och kundklubbar i Rule

I Rule kan du enkelt skapa upp lojalitetsprogram och kundklubbar, där dina kunder kan samla bonuspoäng utifrån de villkor du sätter upp. När kunden kommit upp i en viss poängsumma, kan den byta dessa poäng mot exempelvis bonuscheckar, som går att använda vid kommande köp. Detta är inte bara en stor fördel för kunden, utan också ett välbeprövat sätt att öka både försäljning och kundnöjdhet på.

Att lägga upp själva programmet i Rule är smidigt och går att göra helt på egen hand i vår användarvänliga plattform. Du kan hela tiden utveckla och förbättra dina kunders förmåner samt hålla koll på deras konton och statistik från ditt adminkonto. Omvänt, så kan även kunden hålla koll på sitt kundklubbs-konto och hantera uppgifter samt se insamlade bonuspoäng via sin medlemssida.

Uppnå 100% kundlojalitet

Så vad krävs för att uppnå kundlojalitet? Räcker det med att bara starta upp ett lojalitetsprogram? Marknaden idag kantas av hård konkurrens i kombination med kräsna och medvetna kunder, vilket gör det svårt att etablera sig nog hos kunder. Börja med att definiera vad du vill uppnå med programmet och varför. Fastslå därefter hur du ska locka, belöna och behålla dina lojala kunder.

Låt dig inspireras av olika belöningsmodeller och kom fram till en som du tror passar dig och dina kunder bäst. Till och börja med behöver du sätta upp en strategi där alla de viktigaste pelarna ingår – insikter, relevans och data. I din strategi måste även det tekniska finnas med, som automatisering och personalisering. Alla dessa funktioner och insikter, finner du i Rule. 

Personalisering Rule

Segmentering av kunder i Rule

I princip alla dina interaktioner med dina kunder, måste vara personliga. Hela 44% av kunder som har haft en personaliserad upplevelse, kan tänka sig att bli återkommande kunder. De har även ett 3x bättre livstidsvärde. Målet är att få deras uppmärksamhet och bekräftelse, genom att förse dem med relevant information, rekommendationer och vägledning.

Genom att segmentera användare kan du få en bättre förståelse för deras intressen, aktivitet och mer framgångsrikt leverera värde som matchar deras behov. Med hjälp av segmentering kan du smidigt identifiera dina toppkunder och göra satsningar mot att behålla dem eller tvärtom – satsningar för att återengagera kunder. Läs mer om hur segmentering i Rule fungerar.

segmentering

Automatisera för att driva lojalitet

De flesta företag brottas med begränsningar kring budget, tid och resurser. I det långa loppet är Marketing Automation lösningen till samtliga hinder, då det kan spara pengar, tid och låter dig bygga, återbygga och återanvända innehåll baserat på kund-efterfrågan. 

Genom löpande (automatiserad) kommunikation, inte bara direkt efter ett genomfört köp, förstår kunden att ni “kilar stadigt”. Det skapar tillit mellan varumärket och kunden, som i sin tur leder till lojalitet. Målet är att uppmärksamma behov och beteendemönster, så att du kan skräddarsy och automatisera kommunikationen efter olika segments preferenser.

marketing automation

Exempel på kundprofilering för att skapa framgångsrika lojalitetsprogram kan vara:

  • Kunder som har gjort repeterande köp under ett visst tidsintervall
  • Prenumeranter eller kundklubbsmedlemmar som inte har genomfört ett köp
  • Kunder eller prenumeranter som har genomfört x antal köp och har returnerat x antal varor
  • Kunder som har köpt för ett medelvärde som överstiger x antal kronor, utan att ha registrerat ett återköp
  • Kunder som visat engagemang kring specifika produkttyper, men inte genomfört köp än
  • Kunder som genomfört köp kring flera olika intresseområden, visat aktivitet såsom klick på särskilda utvalda nyheter men aldrig registrerat ett återköp.
  • Kunder och prenumeranter som gjort x antal köp utan returer under ett visst tidsintervall, visar på hög CTR på e-postutskick och tagit del av enkäter samt referral program = en varumärkesambassadör!

Exempel på automationer i lojalitetsprogram:

lojalitetsprogram

Personaliserade och exklusiva produkterbjudanden endast för kunder i den inre cirkeln “Vi vet att du gillar det här, du får den här på köpet för att vi gillar dig så mycket!”

lojalitetsprogram

Rabattkod till potentiella kunder “Vad kul att du har signat upp dig som prenumerant, här är din rabattkod!

lojalitetsprogram

Födelsedagsautomations och uppmärksammad års-dag “Det var ett år sedan du blev medlem i vår kundklubb och vi värdesätter dig som medlem!”.

lojalitetsprogram

Samla in feedback och påminn de som inte genomfört enkät att göra det.

Lojalitetsprogram med fokus på omnikanal

Den digitala världen är idag väldigt komplex. Användares onlinebeteende och preferenser förändras och utvecklas snabbt. Konsumenter håller sig ständigt uppdaterade kring de senaste nyheterna via bloggar, sociala medier och jämförelsesidor. Dina prospects befinner sig inte på en och samma plats, därför kan du inte heller begära att de ska ta emot innehåll från dig på dina villkor. 

Det gäller för dig att dyka upp, där de befinner sig. Kom ihåg att hela tiden skapa konsekventa meddelande genom samtliga kanaler, oavsett kommunikationsstrategi. För att överträffa kundens förväntningar är det smart att utvärdera dina integrationsmöjligheter, förutom det klassiska mail och hemsida samspelet. På så sätt kan du skapa framgångsrika lojalitetsprogram.

Förläng och öka de mest lönsamma kundernas livstidsvärde

Att ha en förståelse för kundens långsiktiga värde är en viktig förutsättning för att skapa framgångsrika lojalitetsprogram. Kundens livslängdsvärde (CLV) är en formel för att beräkna kundens långsiktiga värde – hur mycket en kund är värd under en viss tidsperiod. Det är viktigt att du räknar ut CLV innan du påbörjar ditt lojalitetsprogram och planerar spendering. 

CLV hjälper dig att avgöra hur vinstdrivande dina kundrelationer kan vara och hur mycket som kan spenderas på lojalitetsprogram. Olika kundsegment bidrar med diverse värde, så det är viktigt att förstå spenderingspotentialen hos de olika segmenten. Utifrån en sådan analys kan du alltså identifiera kundens livstidsvärde, segment och utifrån det skräddarsy erbjudanden.

Med ett lojalitetsprogram i Rule, har ditt företag möjligheten att:

 

  • Stärka varumärket
  • Öka intäkterna – lojala kunder är 6x mer lönsamma
  • Spara pengar –  dyrare att skaffa nya kunder än att underhålla lojala
  • Identifiera lönsamma kunder

 

  • Rikta marknadsföringen rätt baserat på kunddata
  • Få bättre insikt i vilka åtgärder och aktiviteter som ger mest effekt
  • Konvertera lojala kunder till ambassadörer 
  • Räkna ut kundernas livstidsvärde

Varför behöver jag ett lojalitetsprogram?

Utan ett lojalitetsprogram går du miste om massor av försäljningsmöjligheter, om du inte aktivt arbetar för att nå och behålla lojala kunder. Rule erbjuder en komplett plattform med alla möjligheter för att hjälpa dig att strukturera och förbättra ditt arbete när det kommer till kundlojalitet och ökad försäljning. 

En stor del av att skapa framgångsrika lojalitetsprogram i Rule, är att förstå möjligheterna som finns vid korrekt användning av data. Rule kan ta emot obegränsade datapunkter och med vår senaste filteruppdatering är det bara din fantasi som sätter gränserna. Det finns ingen anledning till att vänta på att skapa långa, lojala och lönsamma kundrelationer – kom igång redan idag.

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.