Driv engagemang och försäljning genom hela kundresan

customer journey - kundresan

Skapa dynamiska kommunikationsflöden

Inga två kunder är identiska – så varför ska deras resa med ditt varumärke vara det? Genom Rules intelligenta och användarvänliga plattform, kan du smidigt skapa automatiserad kommunikation anpassad efter de olika faserna som kunderna befinner sig i. Med hjälp av kunddata kan du förvandla besökare till kunder och i slutändan till: lojala kunder. Vi tar hand om tekniken så att du kan fokusera på strategin och försäljningen!

dynamiska kommunikationsflöden - kundresan - customer journey

Fånga intresset och attrahera kunden

Första steget i en digital kundresa är att fånga och attrahera besökare. Ditt mål är att få människor i din målgrupp att besöka din webbplats och att övertyga dessa att engagera sig med ditt företag. Idén är att få konsumenten tillräckligt intresserad för att dela med sig av värdefull kundinformation, såsom sin e-postadress. Via Rules formulär kan du automatiskt fånga upp nya leads med tillhörande kunddata. Det är genom att samla viktig kunddata om den potentiella kunden som du kommer kunna bygga vidare på den och skapa en relation, vilket är ett avgörande moment i kundresan.

1.

kundresan - customer journey

Från en blivande kund till en kund

Det första intrycket är alltid det viktigaste intrycket. Via automatiserade och intelligenta välkomstslingor, kan du börja bygga en relation och vårda en nybliven prenumerant eller kund. I Rule kan du med hjälp av Marketing Automation skicka automatiserad välkomstkommunikation där du presenterar företaget, uttrycker glädje till att just den personen hittat till er – och bjuda på företagets personlighet. Här är det utmärkt att inkludera ett välkomsterbjudande för att uppmuntra till köp. För de besökare som placerat varor i varukorgen och inte genomfört köpet, kan du via Cart Abandonment kommunikation uppmana till genomförande av köp.

2.

kundresan - customer journey

Få kunden att vilja göra upprepade köp

Du har nu konverterat en potentiell kund till en kund. Det är nu det är dags att vårda kundrelationen. När en kund har genomfört ett köp kan du via Rule skicka automatiserad orderinformation och tack-meddelanden. Om du lägger lite extra krut på design eller exempelvis inkluderar produktrekommendationer i mailet, baserat på det köp som precis gjordes, så ökar du chansen till upprepade köp. När kunden befinner sig i detta steg av kundresan, ska kommunikationen grundas i att få kunden att vilja återkomma. Redan efter ett första köp kan viktiga kundinsikter snappas upp och användas för att rikta rätt innehåll till rätt segment.

3.

belöning - kundresan - customer journey

Bibehållande genom relevant kommunikation

Nyckeln till framgång inom försäljning är att behålla sina kunder och för det krävs en bra strategi. En bra strategi för att inte tappa sina kunder är att utnyttja värdefull kunddata och anpassa marknadsföringen utifrån detta. Genom att integrera Rule med andra system och plattformar samt segmentera kunderna utifrån upphämtade insikter, kan du behålla kunden genom att leverera relevant kommunikation. Överlag så är konsumenter mer benägna till att handla hos en återförsäljare som känner till deras köphistorik och som utifrån den levererar personanpassad marknadsföring.

4.

kundresan - relevant kommunikation - customer journey

Från kund till varumärkesambassadör

När kunden har genomfört upprepade köp och visar på konsekvent engagemang, så räknas denne som en lojal kund. Det är nu dags att göra kunden till en varumärkesambassadör. I Rule kan du smidigt, med hjälp av vårt verktyg för segmentering, identifiera vilka dina mest värdefulla kunder är. I det här steget av kundresan passar det att uppmuntra kunden till att sprida ordet vidare genom Referral Marketing. Här är syftet att belöna den lojala kunden med exklusiva erbjudanden, samtidigt som den marknadsför ditt varumärke till närstående. Du kan även be ambassadörer om feedback genom att be denne betygsätta produkter eller fylla i formulär.

5.

ambassadör - kundresan - customer journey

Fånga upp intresset igen och vinna tillbaka

I Rule kan du bygga upp specifika marknadsföringssatsningar för att locka tillbaka förlorade kunder. Genom att först segmentera ut de kunder som visat på mindre engagemang under en utvald tid, eller som har gjort ett avbrott i att genomföra ett köp, och sedan rikta erbjudanden till dessa, kan du fånga intresset på nytt. Med hjälp av strategisk Win Back marknadsföring och kunddata, kan du exempelvis försöka vinna tillbaka kunden med riktade erbjudanden kring produktområden som denne tidigare visat intresse för. “Sista steget” i kundresan fokuserar på att fånga intresset på nytt och är egentligen inte här kundresan tar slut – utan här den börjar om igen.

6.

win back - kundresan - customer journey

Vårda kundrelationerna varje steg på vägen

Livscykelmarknadsföring, som namnet antyder, grundar sig i en cykel av marknadsföring som inte slutar utan som hela tiden rullar på. När du har vunnit tillbaka intresset från en tidigare kund som förlorat det, är det extra viktigt att vårda relationen och behandla denne som en helt ny kund.

Vi hjälper dig att bygga en hållbar marknadsföringsstrategi där fokus är att maximera engagemang och konvertering genom hela kundresan. Utforska Rule gratis i 30 dagar.

“Tack vare Rule kan vi ha en relevant dialog med våra kunder! Vilket är otroligt viktigt för oss.”

Hans Kindhag

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang