SPF, DKIM och DMARC är autentiseringar som ökar leveranssäkerheten av dina mail. Desto fler åtgärder som vidtas för att maximera att mail når önskade mottagarens inbox, desto större chans till e-postkonvertering och ökad försäljning. I del 1 dök vi ned i SPF (första steget), i del 2 dök vi ned lite djupare och tittade på DKIM (andra steget) och nu ska vi dyka ned till botten och utforska hur du med hjälp av DMARC, ytterligare kan optimera leveranssäkerheten av dina mail i din e-postmarknadsföring.
Vad är DMARC?
DMARC (Domain based message authentication, Reporting & Conformance) är en teknik som använder SPF (Sender policy framework) och DKIM (DomainKeys identified mail) för att avgöra autenciteten av ett e-postmeddelande eller nyhetsbrev. DMARC gör det lättare för emailmottagare (ex. GMail och Outlook) att förebygga illvilliga e-postpraxis, såsom domän “spoofing” för att fiska efter mottagarens personliga information. Med hjälp av DMARC kan mottagarna bättre förebygga spammare och illvilliga mail från att invadera konsumenters e-postinboxar. DMARC ställs in bland dina övriga domäninställningar i DNS (Domain name system) och inkluderar följande:
- SPF
- A-record
- CNAME
- (DKIM)
Det är viktigt att notera att inte alla mottagande servrar kommer att utföra en DMARC koll innan de accepterar ett meddelande. Men de största mottagarna gör det och implementering växer.
Vad är fördelarna med DMARC?
- DMARC skyddar ditt varumärke genom att förebygga icke-auktoriserade källor att skicka mail från din domän. I vissa fall så kan ditt domänrykte direkt få en positiv skjuts av att du publicerar DMARC.
- Genom att implementera DMARC hjälper du e-post ekosystemet att upprätta en konsekvent policy för meddelanden som misslyckas att autentiseras. Detta hjälper ekosystemet att bli mer säkert och tillförlitligt. Det hjälper dig även att hålla dina listor rena vilket även är viktigt i din SMS marknadsföring.
- Att alltid hålla sig uppdaterad kring de senaste rekommendationerna inom utvecklingen av ökad leveranssäkerhet, hjälper dig att få en större förståelse för hur din e-postmarknadsföring och de tekniska bitarna bakom hänger ihop, vilket öppnar upp de bästa förutsättningarna för optimerad e-postmarknadsföring.
Hur implementerar du DMARC?
Som Rule kund rekommenderar vi att du har SPF, DKIM och DMARC inställt. Följ instruktionerna du hittar via knappen nedan för att optimera leveranssäkerheten av dina mail.
Varför är DMARC viktigt?
DMARC är en viktig evolution av e-postautentisering. Det är ytterligare ett utmärkt exempel på ett samarbete mellan e-postavsändare och mottagare för att skydda e-postkanalen. För att lära dig mer om DMARC, besök organisationens webbsida.
Har du frågor kring leveranssäkerhet? Kontakta oss.