fbpx

Automail | Skicka automatiska mailutskick och slipp det manuella arbetet

marketing automation, mailutskick

Effektiv kommunikation med automatiska mailutskick

Automatiska mailutskick är välplanerade email som skickas till kunder eller mottagare vid specifika tidsinställda tillfällen. Automail kan även skickas som en respons på en särskild trigger som utlöses efter en viss aktivitet. Användning av automatiserade email är extra smidigt vid exempelvis välkomnandet av nya kunder. Istället för att endast skicka ett välkomstmail, kan du i Rule skicka en serie av flera mail där du guidar den nya kunden genom sin kundresa med ditt varumärke. Med hjälp av automatiska mailutskick kan du skapa upp en utvecklad Marketing Automation strategi och effektivisera din digitala kommunikation.

Varför skicka automail?

Kundbeteende data

De är automatiska

Genom automatiserad marknadsföring behöver marknadsförare inte anlita någon som måste klicka på “skicka” varje gång det ska skickas specifika mail. De måste endast ställa in vad som ska trigga utskicket och låta tekniken sköta resten.

kunddata

Stärker kundrelationer

Automatiska mailutskick månar om kundrelationer då de ser till att du skickar relevant information vid rätt tillfälle. Om kommunikationen är riktad och engagerande kommer mottagaren att vilja veta mer om ditt företag.

money-growth

Hjälper försäljningen

Automatiska mailutskick assisterar säljteamet när det kommer till att fastslå vilket innehåll leads engagerat sig med. Detta möjliggör att säljare kan kontakta dessa prospects med lämpliga produkter eller tjänster.

Exempel på effektiva automatiska mailutskick

Välkomna nya medlemmar och tacka dem för registreringen hos dig med en personlig välkomsthälsning. Välkomstmailet kan användas för att utbilda kunden om produkten/tjänsten, innehålla ett speciellt erbjudande, eller helt enkelt bara vara ett artigt välkomstmeddelande.

boll

1.

Tack mail är en typ av email automatisering som automatiskt skickas till kunder när de har skrivit upp sig som prenumerant, laddat ned någonting eller deltagit i ett event. Det är ett utmärkt sätt för företag att etablera och utveckla en personlig relation med sina kunder eller mottagare.

2.

boll

Cart abandonment email

Ett kvarglömd varukorg email skickas till kunder som har lämnat produkter i varukorgen vid checkout. Kvarglömda varukorgar står för en massiv del av förlorad intäkt för företag. Ett  påminnelsemail som detta, hjälper till att driva trafik tillbaka till hemsidan och till köpet.

boll

3.

När en kund har genomfört ett köp förväntar den sig en bekräftelse på köpet. En orderbekräftelse ska innehålla samma information som finns med på ett fysiskt kvitto, vara och slutsumma samt det valda fraktsättet. Transaktionella email är ett exempel på effektiva auto mail.

boll

4.

Feedbackmail

Ett utmärkt sätt att ta reda på hur ditt företag kan förbättras, är genom att skicka feedbackmail. När du skickar ett automatiserat feedback-formulär kan du fånga upp viktig feedback från dina mest lojala kunder, eller från kunder som av någon anledning har valt att lämna dig.

boll

5.

FAQs

Ett automail är ett välplanerat automatiskt mailutskick som skickas ut till kunder eller mottagare vid specifika tidsinställda tillfällen, oftast som en respons på en särskild trigger som utlöses efter en viss aktivitet. 

Ett auto mail kan i princip se ut hur som helst men bör innehålla en tydlig CTA.  För att ge dig några konkreta exempel och lite inspiration rekommenderar vi dig att läsa här.

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.