Direkt efter att någon har skrivit upp sig som prenumerant har du en stor möjlighet att använda dig av momentum för att hålla kontakten och utöka din kundbas. Välkomstmail har bland den högsta öppnings- och klickfrekvensen jämfört med andra typ av mail. Direkt efter att någon har skrivit upp sig till din e-postlista vill de höra från dig. Men vad är det bästa sättet att hålla kontakten? I detta inlägg kommer du att få lära dig precis det, så att du vet hur du kan maximera steg nummer 2 i sign-up processen med hjälp av Marketing Automation.
Vad är egentligen ett välkomstmail?
Ett välkomstmail är det första mailet som en ny kund eller prenumerant ser efter att de lagts till i din kundbas. Eftersom det är det allra första mailet som ses är det den bästa möjligheten att engagera mottagaren och visa upp företagets personlighet. Du kan betrakta ditt välkomstmail som en handutsträckning,
Första intrycket kan användas till att uppnå olika saker. Det kan användas till att öka försäljning, referrals, rikta uppmärksamhet mot en specifik produkt eller starta en välkomstslinga som leder till olika mål. Även om välkomstmailet endast är knutet som en uppföljning av sign-up till nyhetsbrev, är det en stor möjlighet att ta vara på, så se till att det är mer än bara en bekräftelse på att de är en prenumerant.
PS. Vill du ha fler tips på hur du kan öka försäljning? Se då vilka 5 automatiska mail som ökar din försäljning.
Sälj in en viss produkt i välkomstmailet
Eftersom att ditt välkomstmeddelande i ditt välkomstmail förväntas få bra engagemang i form av öppningar och klick, så är det inte en dum idé att belysa en viss produkt.
Online företagscoachen Graham Cockrane testade en välkomstserie som uppmuntrade till en gratis session. Som han delade med sig av på denna sida lyckades han få en ökning på 89% i försäljning genom att lägga till en CTA (call-to-action) knapp för att boka in en gratis sessionen direkt när någon hade skrivit upp sig som prenumerant.
Ditt välkomstmail är inte alltid rätt tid för en säljpitch – vissa människor behöver mer tid innan de är villiga att köpa något. En snabbförsäljning kan också vara svårare om du säljer dyrare produkter, där köpcykler vanligtvis är längre. Men med det sagt är det fortfarande helt klart värt att testa.
Hög tid att komma igång med en välkomstslinga
En välkomstslinga är en serie med mail som kan hjälpa dig förvandla leads som inte riktigt är redo att köpa något på en gång, till kunder. Det kan variera oerhört hur man som företag väljer att lägga upp sin välkomstslinga.
Servicebaserade företag kanske fokuserar på att bygga tillit och visa på expertis inom sitt område medan e-handelsföretag istället delar med sig av tips och visar upp historian bakom företaget. Sedan är det även en bra idé att som e-handelsföretag i steg 2 bygga upp kommunikationsslingor runt antal köp en kund har gjort och uppmuntra första-köp-kunder till mer köp.
För att skicka bra välkomstmail måste du ha en bra förståelse när det kommer till företagets egna mål och prenumerantens/nya kundens behov. När du förstår målen kan du fokusera på att leverera riktigt värde följt av fundamental e-postmarknadsföring. Summan av kardemumman är helt enkelt att väluttänkta välkomstmail och slingor fungerar mycket bättre än ett sedvanligt bekräftelsemail.
Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.