Det drar ihop sig till massiv köpfest. Här hittar du sju tips som gör det enklare för dig att klara ditt arbete i Rule under Black Friday. Ju tidigare du sätter igång med förberedelserna, desto bättre.
Gör Black Week till en färgglad upplevelse
Under löneveckan i november är det dags för vad som i e-handelssammanhang är en av årets peakar. Den svarta fredagen, som har vuxit och blivit en hel vecka, innebär stora möjligheter för den som är förberedd.
Under 2017 levererade Rule närmare 80 miljoner mejl med kampanjer, erbjudanden och sista minuten-chanser under Black Week. Något som inte bara påverkar mottagarna av budskapen utan även de digitala system som ska leverera, på mailklienter som ska palla trycket och på dig och dina kollegor som ska producera kampanjer och säljande idéer.
För att vecka 47 ska bli en positiv upplevelse för samtliga inblandade vill vi på Rule Communication ge några handfasta tips. Då blir den svarta veckan en färgglad och lyckad tillställning (förvisso med svarta siffror som mål i slutänden… men du fattar!).
Checklista för ett smidigt arbete i Rule:
1. Importera listor – Börja med eventuell import av nya adresser i god tid före Black Week för att säkerställa att all din data är uppdaterad när veckan drar igång.
2. Skapa filter – Kolla att de filter du har är korrekta och om du behöver skapa nya så gör det innan Black Week. Släpp loss kreativiteten och fundera på vilka filter som kan fungera bäst under denna högtid. Titta på förra årets statistik – kan du få ledtrådar därifrån hur dina kunder agerade då? Kan du filtrera på tidigare inköp och aktivera kunder som inte handlat på ett tag inför Black Friday? Eller varför inte belöna dina VIP-kunder lite extra med ett PITCHBLACK-erbjudande!
3. Tänk på att mailen tar lite längre tid att skickas ut – Ha i åtanke att det kan ta något längre tid för dina mejl att komma fram under Black Week. Detta beror inte minst på de stora mailklienternas system. När du har skickat iväg ett mejl från Rule till en mottagare som exempelvis har en Gmail-adress så är det Google som bestämmer när mejlet ska släppas fram – och är det miljontals andra som just då skickar till olika Gmail-adresser så kan det ta en stund.
4. Förbered ”reservkampanj” – Vad gör du om ditt eget system skulle rasa ihop? Om din webb överbelastas av köpsugna besökare. Om du av misstag råkar radera den kampanj som var avsedd för dina bästa kunder. Rule rekommenderar att du redan nu skapar en eller ett par reservkampanjer som du kan skicka ut om allt annat faller. Glöm inte att förhandsgranska alla dina kampanjer så att de ser bra ut i mottagarnas inboxar. Testa dem på kollegornas privata adresser så hinner du upptäcka om något ser knasigt ut. Försäkra dig om att plug in:s, som exempelvis Grammarly, inte orsakar problem i utskicken och se till att dina mallar är korrekta.
5. SMS, sätt upp stoppord – Ett SMS kan vara ett bra sätt att nå fram i bruset under Black Week. Kanske för att få extra schwung i kampanjerna genom att kombinera Mail med SMS. Om du behöver beställa ett stoppord så kom ihåg att det tar några dagar att få det på plats!
6. Sprid ut – Skickar du flera kampanjer så se till att ha lite spridning på utskicken på olika tider under dygnet och veckans dagar. Vissa hävdar att utskick på onsdagar ger det bästa resultatet – men, å andra sidan, om alltför många skickar på just onsdagar så kanske andra dagar är bättre för att kunden ska reagera på just ditt utskick…
7. Kontaktvägar – Rule kommer att vara stand by under Black Week med pigg och utvilad personalstyrka inom såväl support och kommunikation som utveckling och teknisk personal. Stöter du på patrull så skickar du ditt ärende till support@rule.se – då kommer frågan att prioriteras och behandlas på snabbast möjliga sätt. I akuta fall finns Rules heta linje dit du kan ringa om det verkligen brinner i knutarna: 08-525 075 80.
Det finns inget som heter ”ett perfekt utskick” men om du undviker de största misstagen och lägger ned den tid som behövs för att optimera innehållet och leveransbarheten kommer du snabbt att se positiva resultat. Denna sanning gäller såväl Black Week som andra veckor.
I del 3 fokuserar vi på viktiga tips utanför Rule och hur du kan koka ihop ett alldeles eget framgångsrecept inför Black Friday.