fbpx

Lyckade win-back strategier

Två stora högtider har just passerat, Black Friday och julen, och många företag har nått sin topp när det kommer till försäljning. Det betyder också att företag fått in många nya kunder, som ni nu har chans att behålla och göra till lojala kunder genom personaliserat innehåll och en bra win back strategi.

Genom att lägga upp en bra Win-back strategi, förhindrar du som företag att förlora införskaffade kunder. Faktum är, att det kostar 4-10 gånger mer att skaffa nya kunder, än att behålla existerande. I inlägget nedan kan ni läsa om hur ni kan gå till väga för att vinna tillbaka förlorade kunder och därmed spara pengar, samtidigt som ni ökar er försäljning.

Olika orsaker till kundbortfall/churn

  • Din produkt/tjänst har inte uppfyllt kundens krav eller behov
  • Din produkt/lösning behövs inte längre av kunden
  • Din produkt/tjänst uppfattades inte helt
  • Din kund behöver minska sina kostnader
  • Värdet i din produkt/tjänst belystes inte tillräckligt 
  • Din kund har omorganiserat/bytt personal
  • Billigare eller trendigare alternativ uppkommer och blir mer intressanta

Så lyckas du med din win-back strategi

Ta vara på din data

Sätt din data i arbete genom att analysera dina kunders beteende, för att lättare kunna sätta dig in i hur deras köpmönster ser ut och varför de slutat intressera sig av ditt varumärke. Det kanske inte ens är så att en kund är förlorad, utan bara det faktum att vissa varor har en längre aktivitetsperiod. Det gäller exempelvis säsongsbaserade varor som julpynt eller födelsedags dekorationer och större köp såsom bil eller kyl och frys. Men med det sagt, är det fortfarande viktigt att använda den data du samlat in om kunden, och fortsätta kommunicera träffsäkert med den.

win-back strategier

Genom att sätta sig in i kunddata och ta reda på kundens beteende och behov, kan du således börja personalisera din kommunikation. Det ger dig möjlighet att på ett personligt plan, kunna förklara för dina kunder varför de ska komma tillbaka som kund hos er och även uppmuntra dem till att dela med sig av sina erfarenheter som gjort att de valt att inte återkomma som kund. 

Med hjälp av personalisering i din e-postmarknadsföring kan du också locka tillbaka kunder med intressebaserad budskap, baserat på tidigare köphistorik och beteende. Ett exempel är om en kund har köpt varor med en längre aktivitetsperiod, som en kyl eller frys. Varför inte skicka ett erbjudande till dem med passande kyltillbehör eller ett andra köksredskap från samma varumärke för att se till att de håller sig varma och att ni ligger top of mind hos dem?

nyhetsbrev

Försök förstå vad dina kunder vill med hjälp av formulär

En bra idé kan vara att sätta sig in i sina kunders beteende och försöka förstå vad de egentligen vill. För att göra det, kan man gå tillväga på olika sätt. Det enklaste sättet är att skapa upp ett formulär eller göra en kundundersökning, där kunden har chans att besvara frågor om vad du som företag hade kunnat göra bättre och vad de i så fall varit missnöjda med. 

win-back strategier

Vi saknar dig, saknar du oss?

Ett annat sätt är att skicka ett riktat mail, för att påminna om vad du som företag erbjuder och hur kunden kan dra nytta av dina produkter/tjänster. En klassiker är mailet ”vi saknar dig”, följt av något som antyder att ni inte vill förlora den som kund. Dessa mail fungerar, men se till att utnyttja denna kommunikation ordentligt när du ändå har kunden på tråden, genom att exempelvis inkludera varor som tidigare intresserat kunden. Det kommer öka chansen för återköp, då kunden kanske inser att det är dom som egentligen saknat dig och bara behövde påminnas om vad du har att erbjuda. 

win-back strategier

Ge kunden en chans att återaktivera sig

Det kan vara bra att se till att inkludera en tydlig CTA (call to action) i din win-back kommunikation, för att kunden snabbt ska kunna återaktivera sig. Ibland behövs bara en simpel påminnelse om att ni finns och att ni kan möta kundens behov, det kan du exempelvis kommunicera ut via ett riktat email eller SMS. Men då ska det också vara enkelt för kunden att snabbt kunna återuppta kontakten med er, genom en tydlig CTA. 

win-back strategier

Grundarbete är A och O

Helst av allt vill man inte hamna i en situation där man märker att en kund håller på att säga upp kontakten med ditt varumärke. För att undvika det, krävs ett gediget grundarbete och en genomtänkt marknadsföringsstrategi. Därför bör du alltid se till att:

  • Använda personalisering i din kommunikation 
  • Jobba med segmentering av dina kunder och få reda på vilka dina målgrupper är
  • Mappa upp kundresor för att kunna möta kunden med rätt kommunikation vid rätt tillfälle
  • Använd dig av smart kommunikation som Marketing Automation. Sätt upp automail som triggas på en viss aktivitet för att säkerställa att du aldrig missar ett kontakttillfälle med kunden.
  • Kommunicera med kunden där den befinner sig och kombinera kanaler som SMS och e-postmarknadsföring i en omnikanalstrategi eller multikanalstrategi
  • Sätt upp hållbara strategier för leadsgenerering och även winback, olika tillfällen kräver olika typ av kommunikation.
  • Belöna dina kunder och jobba med kundlojalitet. Kunder som belönas för deras lojalitet förblir kunder och därefter ambassadörer för ditt varumärke, dessa kunder är de mest värdefulla.

Vill du komma igång med digital marknadsföring? Kontakta oss så hjälper vi dig. Är du redan Rule kund och vill ha hjälp att sätta upp en hållbar win-back strategi? Boka en workshop med oss.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
kundundersökning

Så skapar du en träffsäker kundundersökning?

Att förstå sina kunders behov, åsikter och upplevelser är avgörande för att utveckla en verksamhet. En effektiv kundundersökning ger värdefulla insikter och skapar en starkare ...
Read More
B2B - epostmarknadsföring

B2B e-postmarknadsföring

B2B e-postmarknadsföring handlar om att bygga långsiktiga relationer och driva på affärsresultat genom strategiskt anpassade kampanjer. För att lyckas krävs det att du når rätt ...
Read More
bekräftelse mail

Skapa och skriv bekräftelsemail för dina nyhetsbrev

Ett bekräftelsemail är en viktig del av din kommunikationsstrategi som stärker relationen till dina kunder. Här går vi igenom vad bekräftelsemail är, varför de är ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.