I lucka nummer ett av Rules Release Calendar hittar vi Preferenser för e-post. Vad innebär det? Preferenser för e-post innebär att du ger dina prenumeranter valet att själva bestämma vad för typ av e-postkommunikation de vill ta emot från dig, utöver möjligheten att avregistrera sig. Det kan vara så att en kund endast vill få utskick av dig som handlar om exempelvis “resor” och inget annat. De olika preferenserna som ett företag erbjuder finns listade på sidan där kunder hamnar när de klickar på knappen “avregistrera” i ditt utskick. Med hjälp av preferenser kan prenumeranter enkelt välja bort den kommunikation de inte vill ha, istället för att helt avregistrera sig från dina utskick.
Mer än bara en avregistreringssida
En avregistreringssida bekräftar att man valt att inte längre prenumerera på exempelvis ett nyhetsbrev. På en sådan sida kan man be om feedback varför de valt att avregistrera sig eller också försöka få personen att börja prenumerera igen. Det är oftast den upplevelsen som företag levererar. Man måste enligt lag ge kunden möjlighet att kunna avregistrera sig för framtida utskick och att ha det på detta vis upplever många företag är enklare än att sätta upp en landningssida med preferenser för e-postmeddelanden.
Men preferenser för e-post behöver inte alls vara komplicerat.
Minska avregistreringar genom att ge kunden val
Den främsta fördelen med preferenser är att det hjälper dig som företag att minska antalet personer som avregistrerar sig från dina e-postmeddelanden. Om en medlem känner sig missnöjd med kommunikationen från dig och det enda valet du ger den är att avsluta prenumerationen på all din framtida kommunikation, så är det också det som personen kommer göra. Men om du istället erbjuder fler alternativ och ger kunden valmöjligheten att ta emot kommunikation från dig som endast handlar om något som faktiskt intresserar den, ökar sannolikheten att dina medlemmar stannar och på så vis kommer du få en engagerad kundbas. Det kommer således leda till både fler intäkter och ökad digital tillväxt.
Förutom att du minskar antalet avregistreringar, minskar du också antalet mail som blir spammarkerade. När mail blir spammarkerade i ditt konto, så påverkar det även din övergripande leveransbarhet, vilket inte alls är positivt. Du kan läsa mer om leveransbarhet här.
Visa vilka typ av utskick som ni skickar
Med preferenser har du möjlighet att visa dina kunder all den typ av kommunikation som du har att erbjuda, eftersom du smidigt kan spalta upp dina preferenser som olika “kategorier”. Är det något som intresserar dina mottagare, kommer dom säkerligen börja prenumerera på just det utskicket och då personaliseras mottagarlistan ytterligare. Funktionen preferenser i Rule är väldigt anpassningsbar och du kan sätta upp många olika typer av preferenser, exempelvis olika varumärken, intresseområden, resmål osv.
Det innebär att kommunikationen mot dina kunder framöver blir mer träffsäker och relevant, vilket i sin tur leder till ökat förtroende och kundlojalitet. Rules funktion för preferenser är dessutom extremt GDPR säker vilket innebär att inga kunder av misstag kommer få kommunikation som dom valt att inte ta emot.
Funktioner för preferenserna
I inställningarna för preferenserna finns det en funktion som heter Standard opt-in, som du som administratör kan använda för de medlemmar som inte har gjort något uttryckligt val gällande sina preferenser. Väljer du att att kryssa i rutan Standard opt- in på din preferens, kommer alla medlemmar som inte valt bort de preferenserna att exponeras av de utskicken fram tills dess att medlemmen själv väljer att avsluta den prenumerationen. Det innebär att när du ställer in standard opt-in bör du göra det på en kategori som du tror att de flesta av dina medlemmar är intresserade av, exempelvis på preferenser som “rabatter” och “erbjudanden”.
I förhandsvisningen så kan du se hur preferens sidan ser ut för dina medlemmar, du kan enkelt ändra sorteringsordningen eller namnet på preferenserna om du skulle vilja det. Mer om det kan du läsa i vår kunskapsbank.
Få viktiga insikter från statistiken på dina preferenser
Inne i Rule kan du se din preferenssida och där kan du också få ut statistik på hur många prenumerationer/avregistreringar som du har per preferens. Det innebär att du smidigt kan se hur många av dina prenumeranter som intresserar sig av att ta emot kommunikation från en viss typ av “kategori”, men också om det är någon preferens som ovanligt många valt att opta ut från, alltså valt att inte ta emot kommunikation om. Med hjälp av en sådan insikt kan du i tid upptäcka vad i din kommunikation som brister, och då också förbättra den. Ökar däremot antalet medlemmar som valt att opta-in på en preferens, är det en indikation på att innehållet som levererats är väldigt bra.
Så sätter du upp preferenser för e-post
Att sätta upp preferenser för e-post är något du kan göra själv, du hittar dessa inställningar inne i Journey Builder. Det är bara att följa stegen i artikeln om hur du kommer igång med preferenser för e-post som du finner i vår kunskapsbank, du hittar den även här.
Vill du komma igång med preferenser för e-post? Kontakta oss så berättar vi mer om hur du kommer igång!