Bygg djupare relationer med Rules verktyg för personalisering
Att personalisera innebär att du som marknadsförare förbättrar kundupplevelsen för dina besökare genom att skräddarsy marknadsföringen. Det kan du göra baserat på den information du har samlat in från dina kontakter såsom intressen, preferenser och köphistorik. När du använder denna typ av kunddata för att anpassa innehållet som dina kontakter får via e-post och andra plattformar, använder du personaliserad marknadsföring.
Vad innebär peronalisering? Identifiera dina kunder med rätt data
När en kund kommer i kontakt med din webbplats och kan identifieras, samlar Rule ihop den specifika kundens historiska webbaktivitet och skapar upp en kundprofil om den.
Persondata som namn, e-postadress och annan webbaktivitet samlas i Rule och bygger upp kundprofilerna till att bli så kompletta som möjligt.
Med hjälp av kunddatan som lagras i Rule kan du se allt om en person och använda den datan för att rikta budskap mot dem. Personaliserade budskap ökar både öppningsfrekvensen, konverteringen och engagemanget i dina utskick och kampanjer.
Träffsäker personalisering med filter och segment
När du identifierat dina kunder och har samlat tillräckligt med data om dem, kan du filtrera dem inne i Rule baserat på olika kundsegment som tex köpmönster, demografisk data och produktintresse.
När du skapar upp ett utskick kan du med hjälp av medlemsfält i Rule personalisera dem genom att exempelvis använda mottagarens namn direkt i ämnesraden “Hej (namn)”. Du kan även personalisera med hjälp av datum, vilket kan vara effektivt om du ska skicka personliga hälsningar vid t ex en födelsedag.
Skapa enkelt upp filter med hjälp av Rules smidiga segmenteringsverktyg. Identifiera specifika individer eller målgrupper med liknande beteende och preferenser. Använd därefter dina definierade målgrupper för att rikta relevanta erbjudanden och budskap.
Med Rules Marketing Automation verktyg kan du nå dina kunder vid rätt punkt under köpresan. Sätt upp regler för dina filter i Rule som kategoriserar dina kunder automatiskt baserat på vad de gör. Då ser du exakt hur du ska kommunicera med varje köpare, ditt innehåll blir träffsäkert och engagemanget ökar.
Tips när du jobbar med personlig marknadsföring i Rule
Vill du göra dina personaliserade utskick så pricksäkra som möjligt? Rule erbjuder ett verktyg för A/B testing som tillåter dig att få reda på dom där små men värdefulla och helt avgörande frågorna om dina utskick. A/B-tester används främst för att ställa två alternativ mot varandra för att se vilket som ger bäst resultat. Du får svar på sådant som var i utskicket folk klickar beroende på vart du placerat CTA knappen eller vilken rubrik som lockar flest till att öppna mailet.
För att kunna separera erbjudanden i dina utskick för utvalda segment, har Rule en smart funktion som heter Switch. Genom att använda funktionen så kan du enkelt välja vilken tagg eller vilket filter som ska se önskat innehåll. Switch har du installerat i din mall inne i Rule och du väljer själv vilka delar av ditt utskick som ska visas för vilka mottagare.
Personalisering för e-handel
E-handeln utvecklas i raketfart och därför ligger din framgång som e-handelsbolag, i att bemöta kundernas krav och förväntningar. I en fysisk butik brukar en duktig säljare kunna hjälpa kunden att hitta, rekommendera och föreslå rätt varor. För att lyckas med samma personaliserade upplevelse på din e-handel behövs en lösning. Funktioner som kampanjer, rekommendationer, kundvagn och sök måste hela tiden optimeras och testas. Rules smarta verktyg fångar snabbt upp data och analyserar webbaktivitet från varje individuell besökare. Med dessa nya insikter kan du få reda på värdefull information om dina kunders beteende samt vilka av de viktigaste ytorna i din webbshop som behöver optimeras.
Fördelarna med personaliserad marknadsföring
När personalisering används på rätt sätt är det ett vinnande koncept för både företag och kunder. Självklart kommer det även många fördelar med att personalisera sin marknadsföring:
Skapar förtroende
Det säger sig självt att ju bättre någon förstår ens behov, desto större förtroende har vi för dem. När vi då levererar en sömlös och skräddarsydd upplevelse till en kund och möter dem i deras behov, förvandlas helt plötsligt köpprocessen till en relation.
Ökar lojaliteten
Frustration hos konsumenter kan snabbt leda till att dem bli illojala eller förlorade kunder. När är vi då sänder ut budskap till kunder som matchar deras intressen och preferenser, bygger vi både lojalitet och förtroende hos dem. Det resulterar i att kunden är mer benägen att vända sig till dig även nästan gång de har ett behov att möta.
Personaliserad kommunikation
För att bäst nå fram till en kund, bör du använda dig av så personlig kommunikation som möjligt. Mottagaren kan väldigt snabbt att urskilja ett generiskt meddelande och ett personligt utskick, baserat på om innehållet är relevant för just den personen. Genom personaliserad kommunikation, är det större chans att kunden tar till sig ditt budskap och konverteras till din hemsida och i bästa fall, gör ett köp och förblir en lojal kund. För att inte gå miste om något tillfälle med kunden som skulle kunna leda till köp, bör du se till att all din kommunikation är så personlig som möjligt, såväl i kampanjer som i exempelvis transaktionella mail.
Skräddarsydd marknadsföring
Med hjälp av personalisering har du möjlighet att leverera skräddarsydd marknadsföring till dina kunder. Det innebär att med hjälp av kunddata såsom preferenser och intressen, kan du leverera budskap till dina kunder, under varje steg i kundresan, som är helt skräddarsydda och personaliserade efter deras enskilda behov.
Häpnadsväckande statistik med personaliserad marknadsföring
Över 40% av dagens konsumenter säger att de skulle kunna tänka sig att bli en återkommande kund hos ett företag som erbjuder en personaliserad shoppingupplevelse – och 80% av dessa köper bara från märken som gör det.
Ta din personalisering till nästa nivå
Personalisering fokuserar på kunddata som t ex intressen, demografi eller köphistorik. Vanliga sätt att använda sig av personalisering på, är genom att inkludera kundens namn i ett mail eller att ett företag skickar produktrekommendationer. Men vill man ta sin personaliserade marknadsföring till nästa nivå, möjliggör Rule hyper-personalisering. Det är en mer komplex teknik där man dyker in ännu mer granulärt i kunddata och utnyttjar fullt potentialen i utvecklad teknik och integrerade plattformar. Hyper-personalisering tar hänsyn till beteende- och realtidsdata som browsing beteende och engagemangsdata för att tolka kundens intentioner. Detta resulterar i personaliserad kommunikation som blir ännu mer anpassad till sammanhang och kontext.