Välkommen till del 2 av Rule Free Tool Book
Introduktion
Välkommen till del 2 av Rules egna Tool Book. I denna del av guiden kommer vi att fokusera på att ge dig tips och tricks för att maximera användningen av Rule. Vi kommer att utforska olika strategier för att optimera dina kunskaper i plattformen och skapa engagerande och effektiv kommunikation.
Från att utnyttja olika funktioner och verktyg till att skapa relevant och lockande innehåll, kommer vi att ge dig insikter och råd för att ta din digitala kommunikation till nästa nivå. Oavsett om du är nybörjare eller mer erfaren användare i Rule, kommer du att få praktiska tips för att skapa en mer framgångsrik digital kommunikationsstrategi.
Nu sätter vi igång med del 2!
Filip Gerhamn
Product Owner
Loïc Bushayija
Customer Success Manager
Philip Simon
Head of Customer Success
Ida Brakander
Head of Marketing
1. Skapa din första kampanj
Att skapa och skicka kampanjer är ett kraftfullt verktyg för att nå ut till din målgrupp, öka engagemang, bygga varumärkeskännedom och driva försäljning.
- Ha en tydlig avsändare när du skickar mailet – det bygger förtroende
- Placera tydliga CTA-knappar med en uppmaning – det fångar läsarens intresse
- Ha attraktivt visuellt material
- Inkludera länkar och marknadsför övriga kanaler som sociala medier, för att öka konverting
- Glöm inte kontaktuppgifter – det underlättar för mottagaren vid frågor
”Genom att följa dessa tips kommer du vara bättre rustad för att skapa en framgångsrik första kampanj! Tänk på att försöka skapa engagerande och relevant innehåll som är anpassat till din målgrupp. Var kortfattade och använd tydliga rubriker och stycken för att göra det lättläst. Inkludera bilder eller länkar för att förstärka budskapet för att förstärka budskapet och öka klickfrekvensen. Lycka till!”
Loïc Bushayija, Customer Success Manager
2. Leveransbarhet
När du skapar och skickar e-postmeddelanden är det viktigt att dina mail når fram till mottagarna. Om dina mail blockeras eller klassificeras som skräppost, kan du gå miste om potentiella affärsmöjligheter och förlora kundkontakt för alltid. Genom att säkra din leveransbarhet, kan du maximera effektiviteten och framgången för dina e-postkampanjer. När man blir ny kund i Rule rekommenderar vi att man alltid ställer in SPF, DKIM och DMARC. Du kanske aldrig har hört det tidigare, vad det är? Ingen fara! Vi har en guide hur man gör steg för steg för att undvika att hamna i skräpkorgen!
”Med rätt förutsättningar så kan du ha rätt förväntningar för leveransen av era mail. Därför är det superviktigt att ställa in DKIM, SPF & DMARC.”
Philip Simon, Head of Customer Success
3. Integrationer
Att integrera dina befintliga system (eller nya) till Rule kommer med flera fördelar. För det första kan du samla all relevant information och data i en och samma plattform, vilket gör det lättare för dig att skapa träffsäker kommunikation till dina kunder. Exempelvis, om du ansluter din e-handelsplattform till Rule, skjuts den datan du har samlad där automatiskt in till ditt Rule-konto och på så sätt kan du skapa upp olika flöden med hjälp av vårt Marketing Automation verktyg. Då får dina kunder utskick som både är relevanta och autogenererade, det gör du utan att ens behöva lyfta ett finger. Smidigt va? Vi har en rad färdiga integrationer som du kan ta del av redan idag!
Integrera med våra färdiga integrationer
”För att få ut det mesta av din digitala kommunikation är det bra om man får in data från andra källor. Genom att integrera Rule med andra verktyg och plattformar kan man automatisera arbetsflöden och spara tid. Du kan skapa automationer av mail eller SMS som reagerar på specifika händelser eller beteenden. Det ger en mer personlig och skräddarsydd upplevelse för dina mottagare, utan det manuella jobbet. Rule har ett stort utbud av standardintegrationer, vill man integrera något annat system kan man använda vår Rest API helt utan begränsningar på hur mycket data vi kan ta emot. ”
Filip Gerhamn, Product Owner
4. SMS- utskick
Att inkludera SMS i din digitala kommunikationsstrategi ger dig möjlighet att kommunicera direkt, personligt och effektivt med din målgrupp. Det finns många fördelar med att kommunicera med dina kunder via SMS, exempelvis:
- Direkt och omedelbar kommunikation: De flesta människor har sina mobiler nära sig större delen av tiden
- Hög öppnings- och läsfrekvens. Forskning visar att mer än 95% av alla SMS-meddelanden öppnas och läses inom några minuter
- SMS ger dig möjlighet att skapa en personlig och skräddarsydd kommunikation, varför inte skicka en grattis hälsning och erbjuda en rabattkod?
- Kort och koncis kommunikation, på grund av teckenbegränsningen kräver SMS, koncis och sammanfattad kommunikation
”Självklart så slutar fördelarna med SMS-marknadsföring inte där. Visste du att:
- 85% av alla SMS – meddelanden öppnas inom 90 sekunder
- 64% av alla konsumenter tycker att företag borde SMS oftare
- 75% av konsumenter önskar att få SMS med riktade erbjudanden”
Loïc Bushayija, Customer Success Manager
5. Marketing Automation
Att jobba med Marketing Automation i Rule tycker vi är en självklarhet. Vad är det då? Enkelt förklarat är det att du sätter upp flera mail och- eller SMS-kommunikation i ett eller flera olika flöden. Sedan skickas din kommunikation automatiskt ut till dina kunder när dom matchar den regeln som är uppsatt i just det MA-flödet, istället för att du själv måste klicka på “skicka” knappen. Vi brukar rekommendera våra kunder att börja med ett mail eller SMS i taget, sedan kan du bygga på mer och mer under tidens gång.
Du kan exempelvis börja med att skapa automationer för:
- Välkomstbrev
- Belöna dina kunder
- Födelsedag, årsdag eller liknande
- Uppföljning efter köp
- Digitala kvitton
- Skicka mail till dom som inte gjort köp på 6 månader
Exempel på flöden
“Slipp onödigt manuellt jobb! Genom att sätta upp automationsflöden som genererar ut mail när en kund exempelvis genomför sitt första köp, ger dig möjlighet att kommunicera med kunden genom hela kundresan och skapa långa kundrelationer.”
Ida Brakander, Head of Marketing
FAQ – vanliga frågor om Rule
Ja det gör vi, varje vecka kan man delta på våra utbildningar som är gratis för nya kunder. Vi har även vår Kunskapsbank där du hittar alla hjälpartiklar som visar steg för steg hur man gör olika saker inne i plattformen.
Ja, vi har en Kunskapsbank med 100+ artiklar som hjälper dig att bli en riktig Ruler. Allt ifrån hur man sätter upp olika segment till Best Practice.
Vi har massor av dokumentation som vägleder dig hur man du kopplar samman dina befintliga system. Läs mer här!
Ja det kan man, vi har en artikel där du kan läsa och jämföra de olika sätten och hitta det som passar just dig bäst! Här hittar du den artikeln!