Välkommen till del 1 av Rule Free Tool Book
Introduktion
Vad kul att du vill bli en expert i vår plattform! Här är din guide för att komma igång med de olika funktionerna i vår plattform, så att du enkelt kan börja skapa, skicka och följa upp e-post och SMS till dina kunder. I denna guide kommer vi att utforska och förklara hur de olika verktygen och funktionerna fungerar så att du kan sätta igång med att maximera din marknad- och kommunikationsstrategi.
Vi går igenom hur du kommer igång, hur du skapar en smidig och sömlös arbetsprocess och delar även med oss av andra tips och trix i plattformen från oss anställda. När du är klar med denna guide kommer du att vara en startklar Ruler som är redo att börja använda de olika funktionerna och verktygen i vår plattform för att skapa effektiva, personliga och engagerande kampanjer. Nu sätter vi igång!
Filip Gerhamn
Product Owner
Loïc Bushayija
Customer Success Manager
Philip Simon
Head of Customer Success
Ida Brakander
Head of Marketing
1. Skapa konto
För att få tillgång till alla fördelar och funktioner som vår plattform erbjuder, behöver du först skapa ett inlogg. Att skapa ett konto är snabbt och enkelt, du behöver bara fylla i:
- För och efternamn
- E-post
- Telefonnummer
- Företag
Bra att veta:
- Säkerhet kommer alltid först hos oss. Rules plattform är helt GDPR-säker, så du kan känna dig trygg med att all din kunddata är säkrad hos oss.
- Om det skulle hända att du glömmer bort ditt lösenord, finns det möjlighet att återställa det via den e-postadress du angav vid registreringen. Du gör det genom att klicka på knappen “Glömt lösenord?” under lösenordsfältet.
- Om du känner att du behöver mer vägledning, har vi gratis utbildningar varje vecka. Anmäl dig här!
2. Brand Style
För att det ska gå så smidigt som möjligt för våra kunder att komma igång, har vi skapat en funktion som heter Brand Style. När du skapar ett konto, kan du lägga in ditt företags grafiska profil och då genereras det automatiskt sex olika personliga mallar som du kan använda till dina olika utskick. Smidigt va? I dessa personliga mallar som skapas upp finns det alla möjliga olika typer av block som man kan tänka sig behöva för att bygga det perfekta utskicket. Vi har även en kunskapsartikel med en guide på hur du på olika sätt kan göra ändringar i dessa mallar.
Exempel
”Tanken med Brand Style är att minska tiden från att ditt konto skapas till att ditt första utskick går iväg, när kontot skapas så hämtar vi relevanta tillgångar från er hemsida för att populera mallarna i kontot. Vi hämtar bland annat logga, färger och fonter för att din upplevelse ska bli så tydlig och intuitiv som möjligt, på ditt varumärkes villkor.”
Filip Gerhamn, Product Owner
3. Importera medlemmar
För att börja skapa och skicka utskick, så måste du ju först ha några mottagare, därför börjar du med att ladda upp dina medlemmar. Med Rule Free kan du importera in alla dina befintliga medlemmar. För att importera dina medlemmar behöver du ha dina kunders grundläggande uppgifter, såsom namn och e-postadress. Vi rekommenderar, om du inte redan har en färdig fil, att du antingen skapar en i Microsoft Excel eller Google Sheets, och sparar ner dessa filer i en CSV- eller XSL-fil.
Nedan ser hur du importerar medlemmar i 3 steg
Klicka på ”Importera medlemmar”, och släpp din medlemsfil i det stora blocket
Välj vilken tagg dom ska hamna i, om du är osäker vad det är en tagg är, läs i nästa steg!
”Min rekommendation är att ta med den datan om dina medlemmar som är relevant för att använda för just er, ju mer data desto mer förutsättningar att skapa segmenterad och personaliserad kommunikation”
Philip Simon, Head of Customer Success
4. Taggar
Att skapa taggar inne i Rule görs i två enkla steg, du klickar först på “Skapa tagg” och sedan döper du den till något passande, exempelvis ”Nyhetsbrevsprenumeranter”. Tagg=Lista med medlemmar. När du laddar upp dina medlemmar in till ditt Rule-konto, måste du lägga dem i en tagg. Exempelvis, när man laddar ner en fil till sin dator, brukar man döpa den till något lämpligt för att förstå vad filen innehåller. Det är samma sak i Rule. Du laddar upp medlemmar i ditt konto och lägger dem i en tagg för att kategorisera vad det är för typ av lista.
Exempel hur man skapar en tagg i 3 steg
”Taggar i Rules plattform möjliggör enkelt och effektiv hantering av dina medlemslistor genom att skapa tydliga kategorier och grupperingar för dina medlemmar. Att organisera medlemmar redan från början kommer göra dig en tjänst ju mer du jobbar med din kunddata. Strukturen ger dig nytta då du enklare kan göra riktade utskick till dina olika målgrupper.”
Loïc Bushayija, Customer Success Manager
5. Segment
Att använda segmentering i sin marknadsföring och kommunikation, betyder att man delar upp målgrupper eller sin kundbas, i mindre grupper för att skapa mer riktad och relevant kommunikation mot dem. Segmentering är en viktig strategi i din digitala kommunikation för att skapa mer engagerande och relevanta utskick till dina olika målgrupper. Genom att segmentera dina medlemmar, kan du skräddarsy ditt innehåll och anpassa det efter specifika behov, intressen och beteenden hos varje segment.
Exempel hur du skapar ett segment i 3 steg
Psst… Om du känner att du behöver mer vägledning, har vi gratis utbildningar varje vecka! Anmäl dig här!
“Segment är din bästa vän när du jobbar med digital kommunikation! Inte bara att du får en bättre överblick över dina medlemmar inne i plattformen, utan även att du kan skapa personaliserade och engagerande utskick.”
Ida Brakander, Head of Marketing
FAQ – vanliga frågor om Rule
Ja det gör vi, varje vecka kan man delta på våra utbildningar som är gratis för nya kunder. Vi har även vår Kunskapsbank där du hittar alla hjälpartiklar som visar steg för steg hur man gör olika saker inne i plattformen.
Ja, vi har en Kunskapsbank med 100+ artiklar som hjälper dig att bli en riktig Ruler. Allt ifrån hur man sätter upp olika segment till Best Practice.
Vi har massor av dokumentation som vägleder dig hur man du kopplar samman dina befintliga system. Läs mer här!
Ja det kan man, vi har en artikel där du kan läsa och jämföra de olika sätten och hitta det som passar just dig bäst! Här hittar du den artikeln!