fbpx

Effektiva sätt att öka sommarförsäljningen med hjälp av SMS

Uppmuntra till upprepade köp med hjälp av SMS

Genom att utnyttja SMS utskick och mobilmarknadsföringens fulla potential kan du nå fler kunder, öka konvertering och uppmuntra till upprepade köp under sommarens försäljningsperiod. Vi listar effektiva sätt att öka sommarförsäljningen med hjälp av SMS.

SMS: Din bästa vän för att kommunicera sommarerbjudanden

SMS utför underverk när det kommer till att skapa en brådskande känsla som leder till försäljning. För att belysa potentialen listar vi lite snabb statistik nedan (Källa: Dymark).

  • SMS når 97% av vuxna med en mobiltelefon
  • Leveransbarheten av SMS är 98%
  • I 90% av fallen öppnas SMS inom de 3 första minuterna av mottagandet

SMS når mottagaren omedelbart oavsett vart någonstans denne befinner sig – på stranden, vid poolen eller på resan. När du dessutom integrerar din e-handel med relevanta system, kan du maximera resultat genom att utnyttja värdefull data som personlig information, inköpshistorik och intresseområden. SMS kommunikation medför en enorm potential för ökad försäljning av sommarerbjudanden.

sms

Segmentera din SMS kommunikation

I din kundbas är varje mottagare unik när det kommer till identitet, vanor, intressen och köphistorik. Det känns därför inte så rimligt att sända massutskick sms med exakt samma kommunikation till alla. En bättre idé är att segmentera sommarerbjudanden efter olika kriterier som exempelvis spenderingsbelopp, föredragen produktkategori och uppvisat engagemang. Segmenterade erbjudanden visar på bättre konvertering vid både SMS- och emailkommunikation.

Skapa ett samspel mellan email och SMS

Det är ingen nyhet att konsumenter gillar omnikanalupplevelser och variation. Genom att inkludera SMS i din Marketing Automation strategi kan du komplettera dina emailflöden med automatiserade påminnelser eller retargeting SMS. Ett enkelt sätt att skapa ett effektivt samspel mellan email och SMS är att utnyttja insikter från emailkampanjer och uppmuntra till ytterligare sommarförsäljning via SMS.

skicka sms online, sms, skicka sms

Inkludera SMS i det sociala

Sommar = mer tid på sociala medier. Interaktivitet som tävlingar, där en riktigt het gåva står på spel, visar på väldigt högt engagemang. Ett utmärkt sätt att öka sommarförsäljningen är att uppmuntra användargenererat innehåll på sociala medier och inkludera SMS i det sociala. Vad sägs om något sånt här:

  1. Välj ett roligt tema och hashtag för din tävling eller spel
  2. Skicka ett SMS och fråga dina mottagare om de vill delta
  3. Mottagare svarar sedan JA eller NEJ, och får instruktioner därefter
  4. Be mottagare dela bild i sociala medier med lämplig hashtag/ marknadsföringstext
  5. Varje bild är värd en sommar-rabatt!

Så – ett enkelt, roligt och effektivt sätt att öka varumärkeskännedom och uppmuntra till upprepade köp.

Skapa en känsla av FOMO med hjälp av SMS

Som vi alla vet är sommarerbjudanden begränsade och de bästa produkterna tar slut snabbt. Belys att det är begränsat med tid och att det gäller att passa på – snabbt! Ta vara på FOMO (fear-of-missing-out) fenomenet, vilket är en extremt effektiv försäljningsteknik. När du kommunicerar dina sommarerbjudanden via SMS är det viktigt att förmedla att det är begränsat och exklusivt. Att det kommer ta slut!

sms

Driv trafik till din fysiska butik

Ett effektivt sätt att öka sommarförsäljningen med hjälp av SMS är genom att driva trafik till din fysiska butik. 

  • Segmentera de som bor nära en specifik butik och skicka riktade SMS kampanjer
  • Använd dig av inköpshistorik för att skicka skräddarsydda SMS kampanjer till de som gjort köp i specifika butiker
  • Erbjud ett särskilt sommarerbjudande där mottagare med en SMS kupong kan utnyttja den i en särskild butik

Skicka mass sms

Nå en hel målgrupp på ett snabbt och effektivt sätt genom att skicka mass sms. I vårt utvecklade SMS-verktyg kan du skapa upp framgångsrika och personliga sms som via ett knapptryck når en hel målgrupp. Allt du behöver göra för att använda denna smidiga lösning, är att välja vilka specifika kontakter eller segment som ska nås av utskicket, skapa själva sms:et och sen skicka eller schemalägga det. Därefter kan du som vanligt följa upp dina mass sms-utskick med siffror och statistik. 

Uppmuntra till upprepade köp med transaktionella SMS

Transaktionella SMS som notifierar kunder om ett genomfört köp eller skickad vara, kan också användas till att förmedla ytterligare värdefullt innehåll. Här är lite exempel på innehåll utöver vanligt transaktionellt SMS:

  • Rabattkupong på din nästa order (Måste användas inom 7 dagar)
  • Samla in feedback på senaste shoppingupplevelse genom att utvärdera och svara på SMS med en siffra mellan 1-10
  • Föreslå relaterade produkter och lägg till en länk för navigering

Vi hoppas att vi har gett dig lite inspiration kring hur du kan öka sommarförsäljningen med hjälp av SMS. Genom att utnyttja SMS marknadsföringens enorma potential, och med hjälp av kreativitet, kan du hitta gömda guldmöjligheter att nå fler kunder, öka konvertering och uppmuntra till återköp under sommarens försäljningsperiod. Vill du ha fler tips på hur du kan boosta din försäljning i sommar? Läs då blogginlägget vänd dipp i sommarförsäljningen

Vill du komma igång med vår SMS funktion? Då har vi just nu ett sommarerbjudande till alla våra kunder, där vi bjuder ett gratis opt-out ord till värde av 1400 kr. Erbjudandet är giltigt till 31/8-23. Kontakta oss här för att komma igång!

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
epostmarknadsföring exempel

E-postmarknadsföring: Exempel och strategier

E-postmarknadsföring är ett av de mest effektiva verktygen för att bygga relationer med kunder, öka försäljningen och driva engagemang. Med rätt strategi kan du skapa ...
Read More
Leads

Leadsgenerering B2B

Att generera leads för B2B-företag är en central del av att driva affärsutveckling och säkerställa långsiktig tillväxt. Till skillnad från B2C-leadgenerering kräver B2B en mer ...
Read More
b2b segmentering

B2B-segmentering

B2B-segmentering är en av de mest effektiva strategierna för att skapa relevanta och riktade marknadsföringskampanjer. Genom att dela upp din målgrupp i mindre, specifika grupper ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.