fbpx

Tips för att förbättra din e-postmarknadsföring, del 2

I del 1 av vår bloggserie om hur du kan förbättra din e-postmarknadsföring, gav vi dig tips kring avsändaradressen, hur du ska tänka när det gäller användning av färg och typsnitt samt lite designinspiration. I detta inlägg kommer du att få ytterligare tips från oss gällande små åtgärder som kan göra riktigt stor skillnad för att förbättra dina resultat.

Var inte rädd för mycket "White space" i din e-postmarknadsföring

Strukturen på ett bra email måste innehålla mycket så kallat vitt utrymme. Detta för att mottagare snabbt ska kunna skanna informationen och ta in den på snabbast och bästa sätt. Håll paragraferna väldigt korta, använd underrubriker för att förstärka det viktigaste och använd punktlistor där det behövs. Att göra innehållet mindre klumpigt förbättrar mottagarens upplevelse när de läser ditt email.

e-postmarknadsföring

Upprepa framgångsrecept

När du har skapat en kampanj eller utskick som har lett till framgång är chansen ganska stor att det kommer leda till framgång med nya prenumeranter. En smart sak här är då att skicka om utskicket till de som inte öppnat mailet första gången och använda denna möjlighet till att förbättra receptet ytterligare ett snäpp. Poängen är att få det mesta utav en kampanj eller utskick som redan smakat på framgång.

Ignorera inte ALT-fältet i din e-postmarknadsföring

Ibland renderas inte e-postbilder på rätt sätt. Detta är speciellt fallet på smala skärmar som mobil och padda. Med en ALT-text som kort beskriver varje bild kan du iallafall förmedla tanken bakom bilden till de som inte kan se bilden. En annan positiv attribut med att använda sig av ALT-text på bilder är att det ökar leveransbarheten, speciellt för Gmail. Det är helt klart värt att lägga lite extra tid på att fylla i detta fält när du jobbar med bilder i Rule content editor.

ALT-text i Rule - e-postmarknadsföring

Berätta en historia

Vissa marknadsförare argumenterar att om du inte kan berätta en bra historia kommer du inte kunna sälja något. I e-postmarknadsförings-sammanhang kan man applicera det genom att exempelvis visa produkten i slutet och först bygga upp ett incitament till att göra ett visst köp. Att väcka mottagares känslor genom att berätta exempelvis varför ett viss köp är bra innan man berättar om produkten i fråga är ett effektivt sätt att sälja en produkt utan att uppfattas som ”säljande”.

Undvik att hamna i Gmail's erbjudanden flik

För några år sedan började Gmail sortera meddelanden i Primär respektive ”Erbjudanden” korgen. Om ett meddelande hamnar i denna korg är det lätt att missa mailet eller avfärda det på en gång. När Gmail filtrerar meddelanden tittar de på antal länkar, bilder och om du exempelvis använder dig av ”spammiga” fraser i ditt mail (Gratis! Vinnare! Superviktigt! etc) De tittar även på tidigare engagemang med dina mail. En åtgärd du kan göra för att minska sannolikheten är att addera en simpel mening i ditt välkomstmail där du uppmanar mottagare att lägga till din avsändare i sin adressbok.

Gmail promotion tab

 Vi hoppas att du tycker att tipsen ovan samt i Del 1 av denna bloggserie varit värdefulla!

Vill du komma igång med e-postmarknadsföring Rule?

Testa vår plattform gratis och upptäck hur smidigt det är att komma igång med smart kommunikation. 

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
B2B - epostmarknadsföring

B2B e-postmarknadsföring

B2B e-postmarknadsföring handlar om att bygga långsiktiga relationer och driva på affärsresultat genom strategiskt anpassade kampanjer. För att lyckas krävs det att du når rätt ...
Read More
bekräftelse mail

Skapa och skriv bekräftelsemail för dina nyhetsbrev

Ett bekräftelsemail är en viktig del av din kommunikationsstrategi som stärker relationen till dina kunder. Här går vi igenom vad bekräftelsemail är, varför de är ...
Read More
NKI undersökning

NKI – Nöjd Kund Index

För att skapa en stark och lojal kundbas behöver företag förstå sina kunders upplevelser och behov. Här är NKI (Nöjd Kund Index) ett ovärderligt verktyg. ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.