Förra veckan fick vi äran att skriva en artikel hos våra kompisar på Driftig.nu om hur man ökar sin försäljning via nyhetsbrevet. Hela artikeln finns att läsa i sin helhet här på deras hemsida.
5 snabba tips
1. Välkomna nya prenumeranter med ett erbjudande
Ha som ambition att förmedla en känsla av exklusivitet till nya prenumeranter. De har gett dig sin e-postadress i förtroende och förväntar sig något i gengäld. Ta tillfället i akt och skicka ett snyggt bekräftelsemail direkt när de anmält sig. Välkomna dem med en kupong, specialerbjudande, gratis test eller någon form av förmån som samtidigt tar dem närmare dina produkter och tjänster eller leder till köp.
2. Skapa personliga nyhetsbrev
Försök att personifiera och individanpassa dina nyhetsbrev. Det kan räcka med att fläta in mottagarens förnamn i början av mailet eller ämnesraden. Alla små personliga detaljer ökar sannolikheten att de kommer ta sig tid att läsa ditt nyhetsbrev. Att se sitt namn i en text skapar nyfikenhet och fångar mottagarens intresse.
3. Skriv artiklar med tydliga mål
Slösa inte din läsares tid eller ditt nyhetsbrevs viktiga innehåll på fluff och onödigheter. Använd artiklar, stycken och all text för att i slutändan öka din försäljning.
Ta upp nya sätt att använda dina produkter och tjänster, förtydliga nyttan, berätta om nya trender, positionera dig som expert och skapa tillit. Varje artikel ska fokusera på ett mål och försvara sin existens. Skriv för att generera resultat, inte för att “fylla upp” nyhetsbrevet med innehåll. Glöm heller inte att alltid uppmana till handling genom tydliga länkar och knappar.
4. Använd tidsbestämda erbjudanden
Nyhetsbrev har kortare livstid än t.ex. kataloger och traditionella tidningsannonser. Därför är det viktigt att utnyttja tiden maximalt. Var inte rädd för att presentera tidsbestämda kampanjer och erbjudanden för att aktivera dina mottagare. Det är ett klassisk säljknep som passar väldigt bra inom e-postmarknadsföring.
5. Anpassa innehåll och erbjudanden efter relation
Befintliga kunder: – Var lite extra personlig och ganska rak på sak. Presentera erbjudanden som är relevanta och kopplade till tidigare köp eller användande.
Blivande kunder: – Bygg upp ditt förtroende. Positionera ditt företag gentemot konkurrenter, var tydlig med att ni står för bra service och trygghet. Ta gärna med kundreferenser och exempel.
Behöver du hjälp att komma igång eller förbättra ert nyhetsbrev? Vi har lång erfarenhet av e-postmarknadsföring. Hör av dig till oss för en kostnadsfri konsultation.