Jack Daniel’s är whiskeyn från USA som så många gillar. Märket distribueras av The Brown-Forman Corporation och hade över 5 miljoner gilla-markeringar på sin Facebooksida. I år meddelade dock sociala medier-jätten Facebook att det är slut på att nå medlemmar utan att betala. Efter att länge ha bett företag finnas på sidan har Facebook långsamt börjat begränsa hur många av inlägget som faktiskt når medlemmarna. Idag når företag ungefär 6% av sina medlemmar när de postar innehåll på Facebook.
Jack Daniel’s ser emellertid detta som ett ”wake up-call”. Facebook har mer eller mindre bara påminnt företaget om hur viktigt det är med egna kanaler såsom hemsida, nyhetsbrev och CRM-system. Istället för att som tidigare bara posta innehåll via Facebook har företaget nu börjat inse hur viktigt det är att faktiskt fiska där fisken finns.
Detta är naturligtvis intressant för alla företag och inte bara Jack Daniel’s. Facebook har sina egna intressenter och gör vinst genom bl a betalda annonser. Idag erbjuds företag möjligheten att promota sina inlägg så att de når en större användarskara, men detta kostar företagen en slant.
Facebook en plattform med egna intressen
Trots den snabba utbredningen av sociala medier, anser 67 procent av marknadsförare världen över att e-post är den bästa kanalen för digital marknadsföring. E-post är dels ett mycket större medium, det är transaktionellt, ger större respons och framförallt förväntar sig mottagarna nyhetsbrev av företag. Tidigare har det enklaste varit att lägga ut nyheter och erbjudanden på Facebook. Men i slutändan spelar Facebook efter sina egna regler då de har sina egna aktieägare att bry sig om. Det är alltså viktigare nu än någonsin att skifta fokus och börja fundera på om livslängden för att nå ut via plattformen Facebook faktiskt gått ut.
Hur kan jag göra ett bättre jobb?
Frågan ni nu bör ställa er är: Hur många konsumenter har ni i era databaser? Att arbeta med nyhetsbrev och content på egen hemsida kommer bara bli viktigare! Facebook är fortfarande en effektiv plattform för att samla in e-postadresser så se till att era följeslagare lätt kan registrera sig för ert nyhetsbrev på er Facebooksida – men glöm inte bort att era egna kanaler är de allra viktigaste, det är nämligen ni som äger dem. I fallet Jack Daniel’s blev Facebooks begränsningar av organisk räkvidd en väckarklocka, Jason Loehr som är ansvarig för digital media på Brown-Forman som distribuerar Jack Daniel’s säger:
Vad Facebook tillslut har sagt är: minns ni era hemsidor – hur viktiga är inte dom?