Innovationsmyndigheten Vinnova stöttar det svenska företaget Rule Communication i jakten på en mer klimatsmart värld. Rapporter och sammanställningar visar att utsläppen från den alltmer växande näthandeln ökar på grund av fler riktade transporter. Med nya möjligheter inom digital kommunikation vill Rule göra näthandeln grönare. Vi utreder möjligheterna med AR-teknologi.
Alla delar av näthandeln måste samarbeta
Det som tidigare var en leverans till ett butikslager är i dag massor av varusändningar till olika utlämningsställen eller direkt hem till kunden.
– Det här fick oss att fråga oss själva, vi som arbetar i förstadiet till näthandeln, vad vi kan göra, berättar Rule Communications vd och grundare Sam Jahanfar. Hur kan vi som utvecklar näthandelns kommunikationsplattform bidra till att utsläppen minskar i stället för att öka?
De många returerna leder till ett enormt resursslöseri med onödiga transporter, logistik, paketering, ompaketering och emballage. Beräkningar visar att dessa returer, bara i USA, kostar 260 miljarder USD årligen.
Ny AR-teknologi kan bli den avgörande skillnaden
– Med Augmented Reality, kopplat till Rules befintliga plattform, vill vi minska behovet för konsumenter att beställa varianter av en vara för att sedan returnera det som inte passade. Verklighetstrogen 3D-visualisering med hjälp av AR-teknologi innebär att de istället kan se och interagera med många virtuella variationer och få bättre köpunderlag, beskriver Sam Jahanfar den idé som Vinnova har valt att satsa på. För Rule Communication är det ett naturligt steg att ligga i framkant när gäller digital kommunikation och ser fram emot att vara del av branschens nästa nivå.
Rule utvecklar sin teknik i Stockholm
– Vi kan inte fortsätta beställa onödiga varor som vi returnerar för att vi tycker färgen, formen eller storleken var fel. Nu behöver näthandeln komma upp på en mer mogen nivå där första målsättningen kan vara att ha samma returprocent som fysiska butiker – 8 till 10 procent – i stället för de närmare 30-40 procent som vissa näthandlare rapporterar om i dag.
– Vi vill skapa incitament för företag att minska sin miljöpåverkan genom digitala tjänster som ger signifikanta fördelar genom ny, affärskritisk funktionalitet, enkel logistik, och lägre kostnad. Den AR-teknik som vi satsar på att ta fram i samverkan med Vinnova kan bli avgörande för att nå den målsättningen: minimalt antal returer vid köp via nätet.
Den nya tekniken utvecklas vid Rules huvudkontor i centrala Stockholm.
Rule tycker det är viktigt att diskussionen om en hållbar handel i allmänhet och e-handeln i synnerhet fortsätter. Vi tar gärna emot samtal och idéer som kan spridas och där vi gör skillnad för klimatet – på ett positivt sätt.
Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.